خانه > انگلیسی > نحوه انتخاب يك آموزشگاه زبان خوب

نحوه انتخاب يك آموزشگاه زبان خوب

براي آندسته از علاقه مندان به يادگيري زبان كه مي خواهند زبان را با مراجعه به آموزشگاه هاي زبان ياد بگيريند انتخاب يك آموزشگاه خوب و سطح بالا نقش حياتي را ايفا مي كند. شايد براي شما هم تجربه شده باشد كه قبلا با اينكه براي اولين بار زبان را شروع مي كرديد ولي يك احساسي داشتيد كه اين آموزشگاه آنطور كه بايد باعث پيشرفت شما نمي شود و تصميم به انتخاب آموزشگاهي ديگر كرده ايد يا كلا زبان را بيخيال شده ايد. متاسفانه بخاطر سياست هاي نادرست و سهولت در اعطاي مجوز هاي تاسيس آموزشگاه و در عوض حساس بودن وزارت خانه هايي مانند آموزش و پرورش برروي مسائل سطحي تا عمقي عموما، حدود 80 درصد از آموزشگاههايي كه در سطح شهرها مشغول فعاليت هستند از نظر علمي و مديريتي داراي نظامي توانمند نبوده و بازده بسيار ضعيفي دارند.

هدف من از اين پست تخريب وجه مديران محترم آموزشگاهها و يا زير سوال بردن تشكيلات آنها نمي باشد بلكه مي خواهم با تجربه اي كه طي حدود 8 سال تحصيل و تدريس در همين آموزشگاههاي سطح شهر چهارچوب ايده آلي براي آنها كه مي خواهند زبان را در آموزشگاه فرابگيرند ولي در انتخاب آن شك دارند ارائه كنم.

First Impression يا تاثير اوليه يكي از مهمترين فاكتورهاي انتخاب يك آموزشگاه خوب است. وقتي وارد يك آموزشگاه زبان مي شويد و اولين منظره اي كه توجه شما را به خود جلب مي كند ديوارهاي تيره و كثيف،‌ لكه روي كف زمين و بوي بد محيط است، بدانيد كه اين آموزشگاه به احتمال بسيار قوي كيفيتي مطلوب ندارد. البته شايد برخي هااعتراض كنند كه نبايد كيفيت را با ظاهر قضيه سنجيد ولي من با اطمينان قوي و با در نظر داشتن مباحث روانشناختي به تحليل اين جريان مي پردازم. مدرسي كه در اين محيط تدريس مي كند هرچقدر هم توانا باشد تحت تاثير محيط قرار گرفته و از كيفيت كارش كاسته خواهد شد. اين ضعف محيط نشان از ضعف مديريت در جلب توجه مشتري دارد و اين يعني شما‌(مشتري) براي مديريت مهم نيستيد و هيچ دلسوزي در قبلا فراگيري شما وجود ندارد. اخيرا به پيشنهاد يكي از اساتيد محترم به آموزشگاهي براي تدريس مراجعه كردم چون در شرف شروع ترم با كمبود مدرس مواجه بودند. هنگام ورود به راه پله آموزشگاه با كريدوري تاريك و ديوارهايي كه رنگ آن پوسته پوسته شده بود مواجه شدم. به عنوان فردي بالغ حقيقتا دچار خوفي شدم ولي با جرات دادن به خودم و با اين اميد كه كلاسها بهتر خواهند بود و يا حداقل سيستم داراي كيفيت است تدريس را شروع كردم و اواسط ترم بود كه خودم را براي از زير قرارداد در رفتن در انتهاي ترم آماده مي كردم. حتي زماني كه چك آماده بود،‌ با سه هفته تاخير براي گرفتن آن مراجعه كردم چون هيچ رغبتي وجود نداشت. مي توانيد خودتان قضاوت كنيد كيفيت اين چنين آموزشگاههايي كه مدرس ( نه تنها من،‌ اكثر مدرسين در طول ترم از اين شرايط شاكي بودند) در چه سطحي قرار دارد. با اينكه من تمام تلاش خود را در طول ترم براي تدريس كردم ولي نتيجه نهايي اصلا راضي كننده نبود چون سطح زبان آموزان در حد كتاب نبود و كار كردن در اين كلاس ها واقعا دشوار بود.
آيا منظور من اين است كه هر آموزشگاه تيره اي بد است؟ – ابدا!‌ شايد شما پيدا كنيد آموزشگاهي را كه از نظر طراحي و تاثير اوليه بسيار بد بود ولي از نظر سطح آموزشي در سطح عالي قرار دارد.

وسعت آموزشگاه: رابطه اي قوي بين اندازه آموزشگاه و كيفيت آن وجود دارد. اگر دقت كنيد تمام آموزشگاههايي كه داراي كيفيت و شهرت هستند معمولا چند شعبه اي و يا بسيار وسيع هستند. عكس اين جريان نمي تواند صادق باشد چون تنها در صورت وجود گارانتي براي كسب درآمد است كه مديران ريسك مي كنند و ساختمان هاي بزرگتري را اجاره مي كنند. پس به ياد داشته باشيد كه اكثر آموزشگاههاي كوچك در مقايسه با آموزشگاههاي بزرگتر داراي كيفيت كمتري هستند. اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه ممكن است آموزشگاههايي زماني به خاطر شهرت و يا شرايط ديگر بسيار وسيع شدند ولي بعدها بخاطر افت كيفيت سايز آنها همان ماند ولي تعداد زبان آموزان آنها كاهش يافت پس مي توانيد معيار ديگر را تعداد زبان آموز حساب كنيد.

امكانات:،‌ امكاناتي كه هر آموزشگاه تامين مي كند مي تواند شامل ابزار صوتي و تصويري با كيفيت،‌ بانك كتب و مجلات و منابع،‌ كلاسهاي جانبي، وايت بردهاي مدرن، پرتال هاي آنلاين و حتي سيستم ثبت نام كامپيوتري! باشد.

مدرسين: مدرسين يكي از اصلي ترين وزنه هاي يك آموزشگاه محسوب مي شوند. سعي كنيد در آموزشگاهي شروع به يادگيري زبان كنيد كه از شهرت و آوازه اساتيد آن قبلا شنيده ايد. چون معمولا اساتيد خوب در آموزشگاههاي خوب هم تدريس مي كنند.

تعدادي ديگر از فاكتورها را بدون توضيحات در پايين مي نويسم تا حتما در انتخاب آموزشگاه آنها را مورد سنجش قرار دهيد.

– برخورد مسئولين ثبت نام و آموزش
– كم نبودن بيش از حد شهريه
– استفاده تجاري آموزشگاه از اسامي ديگر آموزشگاههاي معتبر
– استفاده آموزشگاه از كلمات و عناوين آموزشي قلمبه سلمبه …. مثلا… آموزش زبان با جديدترين متد يادگيري زبان چامسيونيشن!
– كتب مورد استفاده در آموزشگاه
– اندازه كلاسها
– تعداد كادر و تنوع وظايف ( مدير، مسئول ثبت نام و مدرس نباشد!‌)

موفق باشيد

  1. داریوش
    ژانویه 4, 2011 در 1:39 ق.ظ.

    اگر لطف کنید چند آموزشگاه مناسب در شهر تهران (ترجیحا غرب تهران) را معرفی بفرمایید واقعا ممنون میشم. (اگر تمایلی به قرار دادن این اطلاعات در وبلاگتون ندارید. ممنون میشم از طریق ایمیل پاسخ دهید)
    ضمنا بر اساس تجربه من چند فاکتور دیگه هم می تونه در بالا بردن کیفیت یادگیری در آموزشگاههای زبان تاثیر داشته باشه:
    – مختلط بودن و تک جنسی نبودن.
    – سخت گیری آموزشگاه در ارزیابی زبان آموزان هم به صورت مستمر در طول ترم و هم در امتحان پایان ترم. بطوریکه تنها زبان آموزانی بتوانند به ترمهای بالاتر بروند که توانایی لازم رو دارند.
    – متناسب بودن زمان کلاسها و طول دوره یک ترم با محتوای کتاب اصلی و منابع جانبی مورد استفاده.
    – داشتن یک روش مشخص و استاندارد برای تدریس در کل آموزشگاه و تمامی ترمها (نه اینکه هر مدرسی برای خودش یک روش داشته باشه و یک سری منابع جانبی رو مورد استفاده قرار بده).
    – عدم تبلیغ بیش از حد بر روی اعطای مدارک مختلف چرا که باعث می گردد افراد زیادی صرفا برای دریافت مدرک جذب شوند بدون داشتن انگیزه و علاقه کافی برای یادگیری زبان

    پاسخ
    دوست عزيز با تشكر از نظرتان،‌ بايد به اطلاعاتون برسونم كه من با آموزشگاههاي سطح شهر تهران آشنايي ندارم و متاسفانه نمي تونم در اين زمينه كمكتون كنم.
    در باره فاكتورهايي كه اعلام كرديد هم راجع به مورد مختلط بودن بايد بگم كه متاسفانه در كشور ما بخاطر برخي فرهنگ سازي هاي نادرست و صد البته كليشه هايي كه در اين زمينه وجود داره،‌ اين نوع كلاسها مثمر ثمر نيستند، البته اصل اين نوع آموزش بسيار علمي و نتيجه بخش هست ولي اين در كشور ما فعلا عملي نيست. تمام آموزشگاههاي مختلط هم در مقايسه با آموزشگاههاي ديگر عموما نتيجه هاي ضعيفي داده اند.
    ممنونم.

  2. Atieh
    ژانویه 5, 2011 در 8:05 ق.ظ.

    It was really interesting and useful! by my opinion the teacher plays main role, but your advices must consider. I had same experience in school appearance! manager also very important! hope the number of useful language school rise. I love ENG and get energy when I participate in ENG class but till December 2010 I did not find a good one match with my situation and had interrupt for 1 year and half that effect badly on my skills! If there would be a coordinate system for student language level test; language schools cant test student by their own rules that usually not fair! thank you again, good luck 

  3. Resultado Loteria
    ژانویه 5, 2011 در 12:33 ب.ظ.

    My sister asked me to research this and I found your post, it helped a lot

  4. ژانویه 6, 2011 در 11:57 ق.ظ.

    مطالب خوبی رو بیان کردید.فقط چند نکته من با اجازتون در مورد آموزشگاهی که خودم می رم بگم: ا نظر محیط و فضا فضای نسبتا خوب و تمیز و سالمی را دارا می باشد از نظر وسعت هم بزرگه و هم جادار.دارای دو شعبه هست اما از نظر ارائه مجلات خارجی هیچ اقدامی نکرده اند فقط کتاب خارجی وجود دارد.
    در مورد پرتال آنلاین هم تازه بعد از چند سال یه قدم کوچیک برداشتند.
    در مورد شهریه هم باید بگم نسبتا مناسبه ماهی 35000 تومان که البته من این ترم 30000 تومان دادم.

  5. parviz
    ژانویه 9, 2011 در 5:27 ق.ظ.

    با سلام!

    من كارشناس بازاريابي هستم. شما دقيقاً به همان نكاتي اشاره فرموديد كه با فراهم آوردن آنها مي توان مخ مشتري را زد. يعني بطور مثال شايد كسي جنسش تو بازار خوب باشه حتي بهترين باشه اما اگر خودش از نظر ساختاري فيزيكي ضعيف نشون بده نمي تونه مشتري جذب كنه. اما استاد شايد بعضي ها واقعاً مخ باشند ولي توان مالي ايجاد چنين محيط هايي را نداشته باشند آيا بايد آنه را ناديده گرفت؟ ولي محيط خوب مي تونه انگيزه اي براي خوب كار كردن باشه ولي نمي توان گفت همه آنهاي زياد خرج آموزشگاهشون كردن واقعاً با سوادن. درست تفاوت ما با غرب نيز همينگونه است اونها اونها از كم زرياد مي كنند و به خاطر داشتن استعداد به بلاترها ميرسند عين گوگل ولي چون ملت ما ظاهر بين هستند فقط اونهايي مي تونند كسب درآمد كنند كه ظاهر سازي مي كنند. با تشكر!

    پاسخ
    دوست عزيز، ما اصل آموزش و پرورش را اصلا در فاكتورهايي كه شما مطرح كرديد نمي بينيم. اخلاق حرفه اي يك معلم هيچوقت بهش اجازه نمي ده كه آموزش رو با ملاك هايي مثل پول مقايسه كنه. شما فقط داريد قضيه رو از ديد خودتون تحليل مي كنيد كه يك كارشناس بازارياب هستيد. اگر كارشناس آموزشي بوديد و دوره هايي مثل مديريت آموزشي را پاس كرده بوديد مي توانستم حرف شما رو قبول كنم ولي در اين حال فقط نظرتون رو محترم مي شمارم. من بارها گفته ام كه فاكتورها براي درصد بالايي از آموزشگاهها صادق هست و مثالهاي زيادي را مي توان يافت كه اينگونه نيستند. اكثر آنهايي هم كه الان معروف هستند روزي كوچك بودند. اصولا همانطور كه گفتم اكثر مواقع رابطه مستقيمي بين تلاش و شهرت و كيفيت و وسعت وجود دارد. موفق باشيد

  6. ژانویه 9, 2011 در 1:29 ب.ظ.

    راستش الان وقتی یک اموزشگاه مطرح میشه و اسم در می کنه سریع شهریه کلاساش رو می بره بالا!

  7. خالو
    ژانویه 10, 2011 در 8:32 ب.ظ.

    سلام
    با توجه به راهنمایی شما یک آموزشگاه خوب تو کرج پیدا کردم
    تمام اون موارد که گفتی رو داره.
    اگه تبلیغ نباشه آدرس سایتش:http://alphabetlng.com/html/index.php
    ممنون از راهنمای ها.

  8. behnam
    ژانویه 15, 2011 در 3:23 ب.ظ.

    parviz :
    با سلام!
    من كارشناس بازاريابي هستم. شما دقيقاً به همان نكاتي اشاره فرموديد كه با فراهم آوردن آنها مي توان مخ مشتري را زد. يعني بطور مثال شايد كسي جنسش تو بازار خوب باشه حتي بهترين باشه اما اگر خودش از نظر ساختاري فيزيكي ضعيف نشون بده نمي تونه مشتري جذب كنه. اما استاد شايد بعضي ها واقعاً مخ باشند ولي توان مالي ايجاد چنين محيط هايي را نداشته باشند آيا بايد آنه را ناديده گرفت؟ ولي محيط خوب مي تونه انگيزه اي براي خوب كار كردن باشه ولي نمي توان گفت همه آنهاي زياد خرج آموزشگاهشون كردن واقعاً با سوادن. درست تفاوت ما با غرب نيز همينگونه است اونها اونها از كم زرياد مي كنند و به خاطر داشتن استعداد به بلاترها ميرسند عين گوگل ولي چون ملت ما ظاهر بين هستند فقط اونهايي مي تونند كسب درآمد كنند كه ظاهر سازي مي كنند. با تشكر!
    پاسخ
    دوست عزيز، ما اصل آموزش و پرورش را اصلا در فاكتورهايي كه شما مطرح كرديد نمي بينيم. اخلاق حرفه اي يك معلم هيچوقت بهش اجازه نمي ده كه آموزش رو با ملاك هايي مثل پول مقايسه كنه. شما فقط داريد قضيه رو از ديد خودتون تحليل مي كنيد كه يك كارشناس بازارياب هستيد. اگر كارشناس آموزشي بوديد و دوره هايي مثل مديريت آموزشي را پاس كرده بوديد مي توانستم حرف شما رو قبول كنم ولي در اين حال فقط نظرتون رو محترم مي شمارم. من بارها گفته ام كه فاكتورها براي درصد بالايي از آموزشگاهها صادق هست و مثالهاي زيادي را مي توان يافت كه اينگونه نيستند. اكثر آنهايي هم كه الان معروف هستند روزي كوچك بودند. اصولا همانطور كه گفتم اكثر مواقع رابطه مستقيمي بين تلاش و شهرت و كيفيت و وسعت وجود دارد. موفق باشيد

    من هم موافقم اصل آموزش و تدریس اصلا توی بحث فروش کالا و ….. نمیگنجه!

  1. No trackbacks yet.

بیان دیدگاه